بررسی وضعیت پرسپولیس بعد از مسجل شدن قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم، سوژه میز کارشناس طرفداری با حضور محمود کلهر بود

پس از شکست پرسپولیس از سپاهان در هفته بیست و هفتم از لیگ برتر بیست و یکم و مسجل شدن قهرمانی استقلال، از محمود کلهر برای حضور در استودیو طرفداری دعوت کردیم تا وضعیت پرسپولیس را تشریح کند.

به گزارش طرفداری، محمود کلهر در گفتگو با حامد وفائی از لیگ بیست و یکم گفت، در خصوص بازی پرسپولیس و سپاهان صحبت کرد و این بازی را از نظر فنی مورد بررسی قرار داد. همچنین حامد وفائی از محمود کلهر پرسید که او عقیده کدام دسته از هواداران پرسپولیس را تایید می کند؟ آنها که خواهان تغییر سرمربی هستند یا آنها که اصلاح و تقویت تیم را می خواهند.

این گفتگو را می بینید و می خوانید:

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی میز کارشناسی. در پایان هفته بیست و هفتم و بعد از پایان بازی هایی که انجام شده در خدمت شما هستیم با محمود کلهر. محمود خان خیلی خوش آمدید.

به نام خدا، عرض ادب و سلام دارم خدمت شما آقای وفایی، آقا مهدی هژبری و همکاران محترم و همچنین بینندگان عزیز این برنامه خوب رسانه طرفداری که من خودم هم یکی از طرفدارانش هستم.

محمودخان اول لیگ، خود من و خیلی از کارشناس های فوتبال باتوجه به حضور مدعیانی چون پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور کمتر کسی فکر می کرد که فاصله امتیازی تا پایان هفته بیست و هفتم با صدر به 9 امتیاز برسد. شما خودتان فکر چنین چیزی را می کردید؟ و فکر می کنید 9 امتیاز اختلاف میان تیم اول با سایرین عادلانه بود؟

ببینید پرسپولیس اصلا لیگ را خوب شروع نکرد و دلیلش هم می تواند لیگ قهرمانان آسیا باشد. دیداری که پرسپولیس با الهلال عربستان داشت و آنجا 3-0 باخت. درست است بازی اول لیگش را جلوی فولاد برد ولی شاید فولاد خیلی آماده بازی نبود اما آن شکل بازی و آن نوعی که تدارک خوبی ندیده بودند و در لیگ قهرمانان هم بودند، وقتی که می خواهید در تورنمنتی به این بزرگی شرکت کنید و وقتی این شکلی وارد آن می شوی مطمئنا حواشی بعدش هم داری که دیدیم این حواشی به پرسپولیس لطمه زد. شاید یکی از دلایل اصلی اش هم همین باشد، حالا همیشه از یحیی گل محمدی تعریف می کنم و به نظرم خیلی خوب نتیجه گرفته ولی شاید از اول فصل تا حالا فکر می کنم نقاط ضعف خودش را برطرف نکرد. یکی از دلایل اصلی اش نتیجه نگرفتن پرسپولیس، نداشتن شناخت از طرف یحیی نسبت به مهره های خودش بود و شاید خیلی جا به جایی های زیادی که در یکسری پست های کلیدی انجام شد، باعث شد پرسپولیس دچار سردرگمی شود. حالا حامد لک در لیگ قهرمانان خوب بود ولی در لیگ مان کارنامه خوبی نداشت و شاید رقیب مناسبی هم نداشت تا با او رقابت کند. در خط دفاعی، جابه جایی های خط دفاع می توانم اشاره کنم به مدافعین وسطی که بازی می کردند، تا هفته بیست و هفتم که دیروز پرسپولیس با سپاهان بازی کرد شاید هنوز آن ترکیب اصلی اش را پیدا نکرده بود یا در خط هافبک شما نگاه کنید هیچ موقع آن ترکیب ثابت را یحیی گل محمدی نگذاشت شاید در فوتبال روز دنیا تغییرات زیاد ایجاد شود ولی شاید در یکسری پست های کلیدی نیاز نباشد این کار را کنید و این اتفاقات باعث شد پرسپولیس خوب نتیجه نگیرد و در نوک حمله شما یک بازیکن ثابت نداشتید. به نظر من بازیکن آن پتانسیل را دارد و آن ابزار را در اختیار داشت و می توانست از مهدی عبدی به درستی استفاده شود در کنارش حامد پاکدل هم خیلی خوب و روان آمد و داشت خودش را با شرایط پرسپولیس وفق می داد. به نظر من دلایل اصلی اش این می تواند باشد و یکسری اشکالات فردی که در برخی بازیکنان کلیدی هم بود و باعث شد یکسری امتیازات بچگانه ای را پرسپولیس از دست دهد.

در ادامه همین نتایجی که شما گفتید و تغییرات پیاپی، پرسپولیس مقابل سپاهان رفت و 2-1 شکست خورد. از این بازی چه چیزی دست تان آمد.

اشکالی که وجود داشت در بازی های گذشته پرسپولیس، حالا در مقابل پیکان خیلی خوب بودند اما این فراز و نشیب خیلی به پرسپولیس ضربه زد. یک بازی خیلی خوب بود یک بازی خیلی ضعیف. فکر می کنم از بازی ذوب آهن هم آن دقایق اولیه بازی را اگر نگاه کرده باشید، پرسپولیس باید سه یا چهار گل می خورد. این اتفاق ادامه داشت و در مقابل سپاهان هم شما این شکل بازی، درست است مالکیت توپ در یک سوم میانی برای پرسپولیس بود ولی زهردار بازی نمی کرد و بیشتر در عرض بازی می کرد. دقیقا مشکلاتی که پرسپولیس داشت را نویدکیا هم در لیگ قهرمانان آسیا داشت و مشکلات زیادی در بخش دفاعی بود و پرسپولیس می توانست از این مسئله به درستی استفاده کند شاید در آن دقایق پایانی پرسپولیس این کار را کرد، تعویض هایی که انجام داد خیلی هجومی بازی کرد ولی این کار را باید از اول بازی می کرد ولی دیدیم که خیلی دیر این تصمیم گرفته شد.

پرسپولیس دیروز جلوی سپاهان به برد نیاز داشت اما تمیروف به همراه عالیشاه نوک حمله بودند که جایشان با ترابی عوض می شد و دو مهاجم کلاسیکش یعنی مهدی عبدی و پاکدل را روی نیمکت گذاشت. نیمه دوم این دو وارد میدان شدند که شما می گویید تیم عملکرد بهتری داشت. فکر می کنم یحیی به مهاجم نیاز دارد که فقط بدود، این را می شود تحلیل کنید؟ یعنی پاکدل و عبدی دوندگی شان کم است که بازی نمی کنند؟

نه من به این موضوع اعتقاد ندارم و فکر می کنم که حامد پاکدل و مهدی عبدی می توانستند یک زوج خیلی خوب را تشکیل دهند ولی کمتر به بازی گرفته شدند. شما در تیم های بزرگ وقتی کمتر به بازی گرفته می شود آن انگیزه تان می آید پایین و دیگر آن کارایی لازم را ندارید. فکر میکنم مهدی عبدی این شرایط برایش ایجاد شد چون خیلی خوب بود و شما بازیهای بزرگ پرسپولیس را نگاه کنید این بازیکن بهترین گل ها را زده، در دربی گل زده، در دو دربی فوق العاده موثر بوده در لیگ قهرمانان آسیا چقدر موثر بود، در فینال موثر بود. چنین بازیکنی را باید فرصت بیشتری بدهید. شما وقتی رقابت در بین بازیکنانت ایجاد نشود، بازیکن آن انگیزه لازم را ندارد و فکر می کنم این اتفاق تا هفته بیست و هفتم در پرسپولیس وجود داشت شاید یکسری بازیکنان که خوب هم بازی نمی کردند در زمین بودند و این کمک نکرد به پرسپولیس و شاید ضربه هم زد. من فکر می کنم این مشکل اساسی پرسپولیس بود و اعتقاد دارم بازیکنی مثل تمیروف، بازیکن خوبی است ولی می شود جای دیگه از او استفاده کرد. در باکس و محوطه 18 قدم فکر می کنم این بازیکن زیاد کارایی نداشت و می شد از بازیکنی استفاده کرد که کمتر دوندگی داشته باشد ولی چهارچوب شناس خوبی باشد و بتواند موقعیت هایی که ایجاد می شود را به گل تبدیل کند. انقدر بازی ها فشرده است که به شما فرصت موقعیت داده نمی شود و از آن کمترین ها باید بهترین بهره برداری را کنید خصوصا در مقابل تیم های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس، تیم ها همیشه بسته بازی می کنند.

در تایید حرف شما باید بگویم که تمیروف ذاتا یک وینگر است نه یک مهاجم. به بازی با تراکتور برسیم. پرسپولیس پنجشنبه این هفته با تراکتور بازی دارد.

باید تغییر سیستم بدهد یحیی گل محمدی. به دو فاکتور خیلی مهم در مربیگری باید اشاره کنم شما خلاقیت و قدرت تصمیم گیری، شما بتوانید مهره چینی درستی داشته باشید و تا به اینجا امسال را می خواهم بگویم، پرسپولیس در این بخش دچار مشکل بوده یعنی در مهره چینی دچار مشکل بود و همین عوامل باعث شد یکسری امتیازات مفت را بدهد. فکر می کنم بازیکن تاجیکستانی، هنانوف بود که در مرکز زمین بازی کرد. چه اشتباهات فاحشی داشت در صورتی که من اعتقاد دارم این بازیکن اگر در جناحین بازی می کرد شاید می توانست موثر تر باشد. در مقابل تراکتور فکر می کنم پرسپولیس اگر می خواهد جایگاه دوم را از دست ندهد باید یک فوتبال هجومی را در دستور کارش قراردهد با توجه به اینکه ابزار آنرا نیز در اختیار دارد. خط حمله پرسپولیس را ببینید، مهدی عبدی، پاکدل، تمیروف اگر سمت راست باشد حتی اگر او را نگذارید شما بازیکنانی دارید که رونده هستند مثل ترابی، بازیکنانی که بتوانند در واقع آن یک در مقابل یک را عبور کنند و فضا ایجاد کنند برای بقیه و بیشتر کسانی که می توانند در این فضا ها نفوذ کنند و استفاده کنند که تا اینجای کار می بینیم یکسری بازی ها خیلی خوب بود و آن تعادل در پرسپولیس برقرار نبود و امتیازات زیادی را از دست داد. در مقابل تراکتوری که روزگار خوبی ندارد شاید سپاهان هم این مشکل را داشت ولی آمد مقابل پرسپولیس و پیروز شد، این نقاط ضعف خودش را سپاهان برطرف کرد، خط حمله و هافبک فوق العاده خوبی داشت سپاهان و خط دفاعی اش دچار مشکل بود. این مشکل را تراکتور هم دارد که پرسپولیس می تواند از این مسئله به درستی استفاده کند به شرطی که یحیی بتواند آن مهره های کارآمدش را در زمین بگذارد و شکل بازی اش را طوری طراحی کند که بتواند از شروع مجدد، ضربات ایستگاهی، از کانال های کناری به درستی استفاده کند و زهردار تر بازی کند و بازیکنانش را از نظر روحی و روانی و آمادگی ذهنی باید آماده این بازی کند به دلیل اینکه اگر نتیجه لازم را جلوی تراکتور نگیرد شاید رده دوم را هم از دست دهد.

یک سو استفاده کنم از حضور چند ساله شما در استقلال و بگویم استقلال قهرمان شد. آیا واقعا استقلال لیاقت قهرمانی را داشت؟ پس از 9 سال 10 سال، به هرحال تا هفته بیست و هفتم نباخت و کمترین گل خورده را داشت وبا دو سه فاصله گل بهترین خط حمله را داشت و تمام آمارها را جا به جا کرد. به نظر شما لیاقت 9 امتیاز فاصله و قهرمانی را این تیم داشت؟

یکسری اشکالاتی در نوع مربیگری فرهاد مجیدی در اوایل می دیدیم اما داریم می بینیم الان رفته رفته دارد بهتر می شود. صبور تر می شود، با آرامش تیمش را هدایت می کند و یک حسن خیلی بزرگی که مجیدی داشت و عامل موفقیتش بود، شاید در سالهای گذشته خیلی از او انتقاد می شد، اما آمد و اعتقادی که به خودش داشت، برنامه هایی که داشت را دیکته کرد و اصلا اسیر جو نشد و دچار حاشیه های بیرونی نشد و سعی کرد کار خودش را بکند البته نوع گفتمان و رفتار و اینها را می توانم بگویم که باید یکسری رفتارهایش را تغییر دهد ولی در کل آمد و آن نقاط ضعفی که در سال گذشته داشت، تمامش را برطرف کرد مخصوصا در بخش دفاعی چقدر کار کرد و از همه مهمتر، کمک و دستیاری قوی آورد به نام پین. این دستیار به نظرم خیلی به مجیدی کمک کرد تا هم با آرامش تیمش را هدایت کند هم از این دستیار به درستی استفاده کند و دیدیم که در بخش دفاعی فوق العاده بود و به نظر من لیاقت قهرمانی را هم دارد و تا اینجا هم فاصله گرفته و فوتبال حرفه ای اگر خوب هم بازی نمیکنی باید صدر جدول باشی و قهرمان شوی. تا اینجای کار به نظر من مجیدی کارنامه بسیار خوبی از خودش به جا گذاشته است.

همین حرف شما باعث شده تا گروهی از هواداران پرسپولیس اعتقاد داشته باشند یحیی باید از روی فرهاد کپی برداری کند و یک دستیار بیاورد. الان هواداران پرسپولیس دو بخش هستند برخی معتقدند باید تغییرات در کادرفنی ایجاد شود و یک مربی خارجی بیاید، یکی مثل برانکو، کالدرون و یا یکی در سطح اینها، برخی هم می گویند یحیی بماند با توجه به اینکه پول نداریم و وزارت نمی گذارد، یحیی بماند و در دستیارانش اصلاحات به وجود بیاید و مربی خارجی بیاورد. نظر شما چیست، تغییرات در کادرفنی یا اصلاحات؟

فکر می کنم که باید اصلاح شود. فکر می کنم یحیی گل محمدی تا اینجای با توجه به کارنامه خوبی که از خودش به جای گذاشته البته امسال را نمی گویم، امسال کارنامه خوبی نداشته ولی سالهای گذشته با توجه به اینکه خوب نتیجه گرفته، دو قهرمانی و نایب قهرمانی حاصل تلاش سرمربی تیم است همانطور که تشویق می شد الان هم انتقاد می شود و طبیعی است. فکر می کنم باید یحیی گل محمدی در کادرفنی اش یکسری دستیارانی بیاورد که کمک حالش شوند و بتوانند آن مشکلاتی که وجود داشت اصلاح شود و ترمیم کند مشکلاتی که در این بازی های گذشته پرسپولیس دیده شد و برای فصل جدید فکر میکنم اگر اصلاح شود همین کادرفنی با توجه به شناختی که از فوتبال مان دارند و کارنامه خوبی که از خودشان به جا گذاشته اند، البته من کریم باقری را می توانم بگویم خیلی کمک کرده و بقیه بچه ها خودشان بازیکنان بزرگی بوده اند ولی به نظر من کافی نیست و باید اضافه شوند به کادرفنی پرسپولیس تا شکل بهتری به خودشان بگیرند و این فاصله زیادی که پرسپولیس از استقلال گرفت و فاصله 9 امتیازی خیلی فاجعه است و باید اصلاح شود. در سال گذشته هم یکسری بازیکنان عوض شدند و امسال هم تغییراتی و تحولاتی باید در نفراتی که به خدمت می گیرد باشد تا گل محمدی بتواند نتایجی در خور نام پرسپولیس بگیرد.

ممنون از محمود کلهر، با یک میزکارشناسی دیگر در خدمت تان بودیم. تا یک میز کارشناسی دیگر و یک روز دیگر خدانگهدارتان.